Berekeningstool mobiliteitsvergoeding (PC 124)

16 september 2021

Arbeiders tewerkgesteld in de bouwsector hebben recht op een mobiliteitsvergoeding voor hun woon-werkverplaatsingen. Maken zij die verplaatsingen met een eigen vervoersmiddel of het openbaar vervoer, hebben zij bovendien recht op een tussenkomst in de verplaatsingskosten.

Het bedrag van de mobiliteitsvergoeding en de tussenkomst in de verplaatsingskosten is opgenomen in barema’s, die u op de website van de Confederatie Bouw kan terugvinden.

De werkgever moet bovendien elke maand aan zijn arbeiders een schriftelijk detail afleveren van de toegekende mobiliteitsvergoeding. U kan op de website een berekeningstool terugvinden dat als detail van mobiliteit gebruikt kan worden. Het volstaat per dag het aantal afgelegde kilometers in te vullen. De berekening van de vergoeding gebeurt automatisch.

De CAO van de mobiliteit voorziet echter ook de mogelijkheid om de werkgever vrij te stellen van de verplichting om een detail af te leveren. Modellen van overeenkomst daartoe (met de vakbondsafvaardiging of individueel met de arbeiders) zijn eveneens beschikbaar op de website.

MEER VRAGEN OVER DIT ONDERWERP?

Ellen Keteleer
Juridisch adviseur sociaal recht