Lastenverlaging voor ploegen: minimumloon 2021

22 februari 2021

Sinds vorig jaar is de lastenverlaging voor de bedrijven uit de bouwsector op kruissnelheid gekomen. Werkgevers moeten een deel van de bedrijfsvoorheffing die ingehouden wordt op het loon van de werknemers die werken in onroerende staat uitvoeren in een ploeg van minstens 2 personen niet doorstorten aan de overheid. Net zoals in 2020 bedraagt het percentage voor deze vrijstelling van doorstorting in 2021 18% van de belastbare bezoldigingen.

Om voor de vrijstelling in aanmerking te komen, moet het bruto uurloon van de werknemer minstens een bepaald bedrag bereiken. Het bedrag van het minimumuurloon wordt elk jaar op 1 januari geïndexeerd volgens de afgevlakte gezondheidsindex. Het geïndexeerd bedrag werd nog niet officieel bevestigd maar zou verhoogd worden van 14,19 € in 2020 naar 14,34 € voor 2021. Het bruto uurloon waarmee moet rekening gehouden worden is het bruto loon vóór inhouding van de persoonlijke sociale zekerheidsbijdragen.

MEER VRAGEN OVER DIT ONDERWERP?

Chantal Vekemans
Juridisch adviseur sociaal recht