Corona, Welzijn, (Mentale) gezondheid, Burn-out

Mentaal welzijn in coronatijd

12 oktober 2020

De coronacrisis, die ons al maanden in de greep houdt, heeft een grote mentale impact op iedereen. Naar aanleiding van de Werelddag voor geestelijke gezondheid (10 oktober) grijpen we deze Bouwboost aan om even in te zoomen op het mentaal welzijn van uw werknemers. Over de economische impact werd er herhaaldelijk geschreven maar ook de psychologische impact van deze crisis verdient onze aandacht.

Bovendien duurt de coronacrisis al lang en dat brengt bij veel werknemers gevoelens van angst en onzekerheid over hun gezondheid en werk teweeg. Dit zijn natuurlijke menselijke reacties in dergelijke crisisomstandigheden maar niet elk individu gaat er op dezelfde manier mee om.

Arbeiders

Op bouwplaatsen wordt er ook in tijden van corona doorgewerkt. Het is hierbij uiteraard zeer belangrijk dat u als werkgever met de nodige maatregelen en richtlijnen de risico’s beperkt voor uw medewerkers. De algemene voorzorgsmaatregelen tegen besmetting gelden uiteraard ook in de bouwsector. Aandacht hieraan besteden, kan uw medewerkers een optimaal gevoel van veiligheid geven waardoor ze minder onzeker zijn over hun veiligheid en die van hun collega’s.

We zetten hieronder enkele belangrijke aandachtspunten nogmaals op een rijtje:

• Steeds de social distancing van 1,5 meter garanderen. Zowel bij werken in open lucht alsook bij het transport van en naar de werf.
  • Mondmaskers en ontsmettingsmiddelen voorzien.
  • Voorzie een watercontainer met voldoende vers water en zeep indien er geen toegang is tot leidingwater. Daarnaast ook papier om de handen mee af te drogen.
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen (werkhandschoenen, veiligheidshelm, oorkap, stofmasker,…) zijn nu meer dan ooit persoonlijke spullen die niet doorgegeven mogen worden aan collega’s.
  • Zorg voor propere toiletten die minstens dagelijks gereinigd worden.
  • Voorzie voldoende verluchting in de gezamelijke eet- en vergaderruimtes. Is de infrastructuur beperkt? Stel dan een duidelijk schema op zodat medewerkers op verschillende momenten in kleinere groepen kunnen eten/vergaderen.

Bedienden

Plotseling werd thuiswerken noodgedwongen het nieuwe normaal. In enkele weken tijd voltrok er zich een revolutie in de manier waarop we met elkaar samenwerken. Geen dagelijkse informele praatjes meer bij de koffieautomaat, maar wel digitaal communiceren vanop afstand. En met succes: ook vanop afstand blijken we organisaties prima draaiende te houden. Tegelijkertijd treedt er een verzakelijking op bij dit nieuwe werken. De videocalls worden efficiënt gestart en afgesloten. De vraag stelt zich dan hoe we toch op een emotioneel en collegiaal niveau nog verbinding met mekaar kunnen houden? Daarnaast is het afbakenen van werktijd ook bij thuiswerken belangrijk.

Enkele praktisch bruikbare tips voor uw medewerkers die van thuis werken:

• Structuur aanbrengen in dag- en weekplanningen kan helpen om doelen duidelijk te stellen.
  • Voldoende afwisseling brengen tussen taken die focus (concentratie en diepgang) vragen en kortere taken, videocalls enz. Pauzes nemen zijn ook bij thuiswerk noodzakelijk.
  • Respecteer de autonomie van uw medewerkers zo goed mogelijk en betrek hen ook vanop afstand bij het zoeken naar oplossingen.
  • Rituelen geven een gevoel van verbondenheid. Houd dus vast aan afspraakmomenten en wekelijkse videocalls die het teamgevoel bevorderen. Ook digitaal. Begin tijdens een videomeeting bijvoorbeeld met een korte, informele babbel of rond de week af met een virtuele vrijdagnamiddagchat? Vraag ook input aan uw medewerkers en u zal verbaasd zijn over hun creatieve input om het groepsgevoel aan te sterken!

Besluit

Houd het welzijn van uw medewerkers, op een ondersteunende wijze, in de gaten en moedig een (digitale) omgeving aan waarin iedereen gemakkelijk tot een gesprek kan komen bij problemen. Raadpleeg en betrek uw preventieadviseur, bedrijfsarts, psychosociaal expert, vertrouwenspersoon, … en zorg ervoor dat uw medewerkers weten waar ze toegang hebben tot hulp.